Nyhetsbrev
Lyst til å holde deg oppdatert?
Få tilsendt OAS nyhetsbrev
H√łgskole:
E-post:

Ofte stilte spÝrsmŚl

Vi fŚr ofte mange spÝrsmŚl fra bŚde sÝkere og beboere. Her har vi forsÝkt Ś sammenfatte en del av de tingene det spÝrres om.

- Sp√łrsm√•l fra boligs√łkere
- Sp√łrsm√•l fra beboere

Vi h√•per du finner svar p√• det du lurer p√• her! Skulle du mot formodning ikke gj√łre det, kan du bare ta kontakt med oss, s√• vil vi svare deg s√• godt vi kan.

Sp√łrsm√•l fra boligs√łkere:

1.¬† Hvordan s√łker jeg om bolig?

Du s√łker bolig p√• v√•re nettsiderr www.boligtorget.no/oas .¬†Husk √• sende inn bekreftelse p√• studentstatus..

2.  Hvilke dokumentasjon må jeg sende inn?

Dersom du er f√łrste√•rsstudent og ikke har mottatt opptaksbrev enda, kan du sende inn dokumentasjon som viser at du har s√łkt om studieplass ii Oslo eller Akershus. Dersom du allerede har startet dine studier, kan du sende inn kopi av studentkortet og semesterkort.¬†Dersom det ved din skole er andre ordninger kan du sende inn en kvittering eller bekreftelse p√• betalt semesteravgift.

3.¬†Jeg har ikke ettersendt dokumentasjon p√• studieplass. Hva skjer med s√łknaden min da?

S√łknaden din vil ikke bli godkjent f√łr vi har mottatt bekreftelse p√• studieplass. Det er f√łrst n√•r s√łknaden er godkjent at du vil komme med p√• v√•re s√łkelister og dermed vil kunne f√• tildelt bolig. Fra s√łknaden din er godkjent vil din s√łknad v√¶re aktiv i to m√•nender.

4.¬†Hvem kan s√łke?

S√łknadsberettiget er studenter ved studiesteder tilknyttet OAS. I studie√•ret 2007/2008 er f√łlgende skoler tilknyttet OAS:

Barratt Due Musikkinstitutt
Den Norske Balletth√łyskole
Den Norske Eurytmih√łyskole
H√łgskolen i Oslo
H√łgskolen i Akershus
H√łgskolen i Staffeldtsgate
Lovisenberg diakonale h√łgskole
H√łyskolen Diakonova
Norges Informasjonsteknologiske h√łgskole
Politih√łgskolen
Rudolf Steinerh√łyskolen
Folkeuniversitetene
Markedsh√łyskolen Campus Kristiania
Norsk Gestaltinstitutt
Folkeuniversitetet i Asker, Bærum og Follo

Studenter ved andre studiesteder (f. eks UiO, BI Oslo, MI, KHiO, NISS) kan ogs√• s√łke, men studenter ved medlemsskoler vil alltid bli prioritert foran studenter som ikke g√•r p√• en av OAS‚Äô medlemsskoler.

5.¬†Hvor mange valg kan jeg ha p√• boligs√łknaden?

S√łker du elektronisk kan du forel√łpig sette opp 3 valg. S√łker du p√• papir, kan du sette opp s√• mange alternativer du m√•tte √łnske.

6.¬†Er det s√łknadsfrist for √• s√łke om bolig?

Tildeling av bolig vil vanligvis skje ca 6-8 uker f√łr √łnsket innflyttingsdato. Dette inneb√¶rer at dersom du √łnsker √• flytte inn i en OAS-bolig 1. januar, b√łr vi ha mottatt din s√łknad f√łr 1. november. S√łker du senere enn dette, vil tildeling skje fortl√łpende dersom det fortsatt er ledige boliger.

7.¬† Kan jeg s√łke bolig selv om jeg ikke vet om jeg kommer inn?

Ja, det kan du, men du m√• kunne dokumentere at du har s√łkt om studieplass i Oslo eller Akershus.

8.¬†Har jeg st√łrre sjanse for √• f√• bolig om jeg s√łker tidlig?

I august har vi en formidabel p√•gang av studenter som √łnsker seg bolig til semesterstart. Vi kan hjelpe en del, men dessverre ikke alle. Dersom du √łnsker √• bedre dine sjanser for √• f√• bolig hos OAS, b√łr du derfor vurdere √• s√łke om en bolig med innflytting fra juni eller juli av. Da vil du nemlig unng√• det store rushet som blir n√•r alle de f√łrste√•rsstudentene som har ventet p√• svar fra Samordna Opptak ogs√• s√łker om bolig.

9.¬† Er det mulig √• leie hybel ogs√• i sommerferien f√łr studiet starter?

Ja, det kan du. Så dersom du for eksempel skal ha sommerjobb i Oslo eller Akershus kan du starte tilværelsen på studenthus allerede fra mai eller juni av.

10.¬† Kan jeg s√łke om bolig midt i semesteret?

Ja, vi tildeler boliger minst 2 ganger hver m√•ned. S√łknadsfristene er de samme som nevnt i punkt 6.

11.¬† N√•r kan jeg forvente svar p√• boligs√łknaden?

Tildeling skjer som tidligere nevnt ca 6-8 uker f√łr √łnsket innflytting. De f√łrste tilbudene blir alts√• sendt ut ca 1 ¬Ĺ m√•ned f√łr innflytting kan finne sted. Vi har fortl√łpende suppleringer, helt fram til kontraktsstart, dersom det skulle vise seg at noen takker nei til v√•rt tilbud.

12.¬† Hvorfor har jeg ikke f√•tt noe svar p√• min s√łknad?

Vi har dessverre ikke kapasitet til √• svare alle v√•re boligs√łkere. Vi sender kun ut svar til de som f√•r tilbud om bolig gjennom OAS. Dersom du ikke f√•r tilbud om bolig i f√łrste omgang, vil du bli st√•ende p√• venteliste. S√łknaden ligger aktiv i 2 m√•neder fra √łnsket innflyttingsdato, etter dette m√• s√łknaden fornyes dersom du fortsatt √łnsker √• st√• p√• venteliste.

13.  Hvordan er tildelingskriteriene?

I perioden 1.7 til 1.10 prioriteres f√łrste√•rsstudenter utenbysfra. Dersom boligene ikke kan fylles opp med s√łkere fra denne gruppen, kan andre studenter tilbys plass. Studenter ved v√•re medlemsskoler blir prioritert f√łr studenter ved andre studiesteder. Ved hovedopptak foretas det loddtrekning blant likestilte s√łkere med samme √łnsket innflyttingstidspunkt. Ved tildeling av toromsleiligheter eller st√łrre boliger, prioriteres par med barn og enslige med barn foran par uten barn. Par uten barn prioriteres p√• ettroms hybelleiligheter. Par der begge er studenter prioriteres i begge tilfeller foran par der den ene er i arbeid p√• fulltid. Heltidsstudenter prioriteres foran deltidsstudenter.

S√łkere med spesielle behov, f. eks. studenter med funksjonshemming eller studenter som av sosiale √•rsaker er anbefalt bolig av kompetent institusjon, prioriteres utenom ventelistene.

14.¬†Jeg er ny student, kommer jeg bakerst i k√łen?

Nei, hos OAS prioriteres f√łrste√•rsstudenter i perioden 1.7 til 1.10. Utenom denne perioden er alle studenter likestilte.

15.  Jeg har hjemstedsadresse i Oslo eller Akershus. Har jeg ha mindre sjanse for å få bolig?

I perioden 1.7 til 1.10 prioriteres f√łrste√•rsstudenter utenbys fra. Dette inneb√¶rer at personer som har hjemstedsadresse i Oslo eller Akershus vil komme bak disse i s√łkerk√łen. Resten av √•ret er alle studenter likestilte, uansett hjemstedsadresse.

16. Er det aldersgrense for å få bolig?

Du m√• v√¶re over 18 √•r for √• kunne leie bolig hos OAS, men vi har ikke innf√łrt noen √łvre aldersgrense.

17.  Hvor finner jeg mer informasjon om de forskjellige studenthusene?

Informasjonen finner du p√• v√•re nettsider¬†her. Der finner du informasjon om alle boligene v√•re og resten av OAS‚Äô tilbud. En oversikt over v√•re tilbud finner du ogs√• i brosjyren ‚ÄĚHer er din studentsamskipnad!".

18.  Hvilke boliger har internettilkobling og hvordan fungerer dette?

P√• alle v√•re boliger finnes det muligheter for bredb√•nd eller ADSL. Beboeren f√•r mer informasjon om dette ved innflytt. Beboeren m√• selv ta kontakt med leverand√łr og bestille abonnement.

19.  Hva inkluderer husleien?

Husleien inkluderer str√łm, oppvarming og¬† varmtvann. I tillegg er det kabel -TV inkludert i husleien p√• alle hus.¬† Som beboer hos OAS har du ogs√• tilgang til v√•r vaktmestertjeneste og husvertordning. NB: P√• Iladalen studenthus er leieprisen eksl. str√łm.

20.  Hvor stort er depositumet?

Depositumet er ca¬†1 ganger husleien. Bel√łpet m√• v√¶re innbetalt f√łr boligen kan overtas. Depositumet kan ogs√• innbetales fra v√•r terminal i kundesenteret i Bjerregaardsgate 21.

21. Hvor lenge kan jeg bo?

Boligen kan¬†benyttes for inntil normal studietid for det aktuelle studium i henhold til¬†L√•nekassens regler. Ved permisjon i studiet p√• grunn av sykdom, f√łdsel, milit√¶rtjeneste eller studenttillitsverv kan leiekontrakten forlenges med inntil et √•r. I s√¶rlige tilfeller kan boligen beholdes ut over dette tidsrom under forutsetning av at leietakeren fortsatt er under utdanning.

22. Leiekontrakten varer bare et år, men studiet mitt varer 3 år. Hvorfor får jeg ikke bolig for hele studieperioden?

Kontraktene utstedes for maks 2 semester av gangen. Vi har en prosess hver v√•r hvor vi forlenger kontraktene for de av v√•re leietakere som √łnsker det. S√łknadsfrist for √• s√łke om forlengelse av leiekontrakten er 15. mai. Informasjon om dette vil du motta i l√łpet av april.

23.¬†Jeg har f√•tt tilsendt leiekontrakt. Hva gj√łr jeg?

Et signert eksemplar av kontrakten skal returneres til OAS innen tidsfristen. Det andre eksemplaret av leiekontrakten skal beholdes av leietaker.

24. Jeg er bortreist og får ikke svart innen fristen. Kan noen andre signere leiekontrakten min og betale depositumet?

Så lenge du er myndig, må du undertegne på leiekontrakten selv. Dersom du ikke har mulighet til å få undertegnet og returnert leiekontrakten innen tidsfristen, så ta kontakt med oss, så kan vi se om vi kan komme fram til en avtale.

Depositumet kan innbetales av andre, så lenge innbetalingen merkes med de opplysningene som finnes på tilsendt giro.

25. På leieavtalen står det ikke noe om hvilket rom/leilighet jeg har fått tildelt. Hvor skal jeg bo?

Vi tildeler kun boliger etter kategori og ikke rom/leilighetsnummer. Dersom du har spesielle √łnsker, m√• disse formidles til OAS, gjerne allerede ved retur av kontrakt. Vi vil pr√łve √• etterkomme √łnskene som best vi kan.

26. Må jeg betale depositum?

Ja, depositum m√• v√¶re innbetalt f√łr leietaker f√•r overta boligen. En bankstemplet kvittering m√• fremvises ved n√łkkelhenting, dersom du betaler over nettbank husk √• be om oblat kvittering.

27. Når må depositum være innbetalt?

Depositum b√łr helst v√¶re innbetalt innen svarfristens utl√łp. Dersom dette skaper problemer for deg, kan du ta kontakt med¬†kundesenteret slik at vi kan komme til enighet om n√•r depositumet m√• v√¶re innbetalt.

28. Godtar OAS sosial garanti?

Nei, OAS godtar ikke sosial garanti. Vi må ha depositumet innbetalt til vår depositumskonto.

29.¬†Skal jeg betale husleie p√• forh√•nd f√łr jeg flytter inn?

Du trenger ikke √• betale den f√łrste husleien f√łr etter at du har flyttet inn. Du vil f√• tilsendt en giro ca en ukes tid etter at du har flyttet inn. Dersom du ikke har mottatt noen giro 2-3 uker etter innflytt, b√łr du kontakte oss.

30.¬† N√•r og hvor kan jeg hente n√łkler?

N√łkler kan hentes hos OAS¬†Studentboliger, kundesenteret¬†i Bjerregaardsgate 21 , St. Hanshaugen studentby¬†i Oslo. V√•re √•pningstider er man-ons og fre kl. 09.00- 15.30, tors 09.00-17.00. (Telefontidene v√•re er man-fre 09.00-15.00).

Vi gj√łr oppmerksom p√• at f√łrste dagen i leieforholdet kan n√łkkelen f√łrst hentes etter kl. 13. Hvis dato for "kontrakten gjelder fra og med..." faller p√• en l√łrdag, s√łndag eller helligdag, kan ikke innflytting skje f√łr p√•f√łlgende arbeidsdag (ogs√• da etter kl. 13).

Dersom du skal flytte inn p√• √Ör√•sen studenthus, kan du hente n√łkler p√• H√łgskolen i Akershus. Ta kontakt med¬†kundesenteret for informasjon om kontortider p√• HiAk.

31.¬†Kan jeg hente n√łkler utenom √•pningstidene?

Vi har dessverre ingen mulighet til √• levere ut n√łkler utenom v√•re √•pningstider.

32.¬† Jeg har innflyttingsdato i helgen eller p√• en helligdag. N√•r kan jeg hente n√łkler?

N√łkler kan hentes p√•f√łlgende arbeidsdag, i normal √•pningstid.

33.¬†Kan noen andre hente n√łkler for meg?

Dersom du p√• forh√•nd har sendt OAS en fullmakt, kan vi utlevere n√łkler til en tredjeperson. Denne fullmakten m√• inneholde informasjon om leietakers navn og f√łdselsnummer samt navn og f√łdselsnummer p√• den som skal hente n√łkler p√• leietakers vegne. Fullmakten m√• ogs√• inneholde leietakers signatur. Det er ogs√• en forutsetning at leiekontrakten og depositumsinnbetalingen er i orden.

34.¬† Jeg har f√•tt tildelt hybel, men kommer ikke til √• flytte inn f√łr ca 3 uker etter kontraktsstart. Hva gj√łr jeg?

Vi ser gjerne at du gir oss beskjed dersom du ikke har tenkt til å flytte inn ved kontraktsstart. Dette for å forsikre oss om at du fortsatt skal ha boligen.

35.¬† Jeg har s√łkt¬†leilighet/studenthybel, men har¬†f√•tt meg annen bolig. Hva gj√łr jeg?

Ta kontakt med kundesenteret¬†enten via telefon eller e-post og gi oss beskjed om √• slette s√łknaden din.

36.  Hva skjer dersom jeg takker nei til et tilbud om bolig?

Dersom du avsl√•r et tilbud om bolig, strykes du fra ventelisten p√• andre boligtilbud. Dersom du s√łker p√• nytt vil du bli satt bakerst p√• ventelisten. Nytt boligtilbud gis¬†normalt ikke f√łr etter ¬†tre m√•neder.

37.  Hva skjer dersom jeg har takket ja til bolig, men ikke får studieplass?

Dersom du har takket ja til et tilbud om bolig, er du bundet av den kontrakten du har undertegnet. Dersom du likevel ikke skal benytte boligen, m√• du sende oss en skriftlig oppsigelse. Dersom denne oppsigelsen er oss i hende innen 14 dager etter kontraktsstart, vil du kun bli belastet en m√•neds husleie. Dersom vi mottar oppsigelsen senere enn dette tidspunktet, vil vi m√•tte gj√łre en vurdering i hver enkelt sak p√• hvor lenge du vil bli belastet husleie.

.


Sp√łrsm√•l fra leietaker:

1. Hva må jeg ha med av utstyr selv?

M√łblerte enheter har gardiner

Dersom du leier en um√łblert enhet, m√• du ha med deg alt av utstyr og m√łbler selv. Men husk at alle v√•re leiligheter er utstyrt med hvitevarer og garderobeskap.

2. Hvilken m√łblering er det p√• m√łblerte enheter?

M√łblerte enheter best√•r av seng eller sovesofa, bord, pult, stol, bokhylle og garderobeskap. P√• Carl Berner,¬†Kansleren, Sofienberg og √Ör√•sen¬†er det¬†gardiner p√• alle m√łblerte hybler/leiligheter. P√• Nedre Ullev√•l er det gardiner p√• alle enheter, b√•de de m√łblerte og um√łblerte, P√• st.hanshaugen er det gardiner p√• enkelte av boenhetene, mens det p√• Ullev√•l ikke er gardiner p√• noen enheter.

3. Kan jeg ha med egne m√łbler?

Dersom du har plass til √• sette inn egne m√łbler, s√• er det fritt fram for dette. Men husk at du ikke har anledning til √• fjerne m√łbler fra en m√łblert enhet.

4. Kan jeg ha hvitevarer på hybelen/leiligheten?

Vi tillater ikke at leietakerne tar med seg egne hvitevarer p√• enhetene. Det er kun hvis det er medisinske √•rsaker til at du trenger √• ha f.eks. eget kj√łleskap p√• hybelen, at slike s√łknader innvilges. Skriftlig s√łknad sendes til OAS og m√• innvilges f√łr hvitevaren kan bringes inn p√• boligen.

5. Er det tillatt med husdyr?

OAS tillater ikke husdyr på sine boliger.

6.  Er det TV i boligen?

Nei, boligen er ikke m√łblert med TV. Dette m√• medbringes av leietakeren selv.

7.  Må jeg betale TV-lisens selv eller betaler OAS dette?

Du som leietaker er selv ansvarlig for å ha en gyldig TV-lisens for ditt tv-apparat. Dette er ikke noe OAS betaler.

8.  Er det telefon i boligen?

Dessverre, finnes det ikke telefon i boligene.

9.  Har boligen internett-tilgang?

P√• alle v√•re boliger finnes det muligheter for enten bredb√•nd eller ADSL. Beboeren m√• selv ta kontakt med leverand√łr og bestille abonnement. Leietakeren f√•r mer informasjon om hvor man skal henvende seg i informasjonsmappen man mottar ved innflytt.

10. Er jeg som beboer hos OAS forsikret?

OAS har forsikringer som gjelder for selve bygningene. Leietakeren er selv ansvarlig for å forsikre sitt innbo.

11. Hvor vasker jeg klær? Koster det noe å vaske klær?

Hvert studenthus har sitt eget fellesvaskeri. Her finnes det b√•de vaskemaskiner og t√łrketromler som kan benyttes av beboerne. Beboeren har f√•tt utlevert et vaskerikort som kan benyttes p√• vaskeriet. Hver maskin koster for tiden kr. 12 + mva (dvs 15 inkl. moms)¬†Prisen for¬†bruk av t√łrketrommel for Iladalen, Kansleren og St.Hanshaugen er¬†0,33 per min (+ mva). For de¬†andre studenthusene er pris for vask og t√łrketrommel 12 kr + moms.¬†Bruken faktureres etterskuddsvis sammen med husleien.

12. Finnes det parkeringsplasser til leie på studenthusene?

Det er mulig å leie parkeringsplass på Åråsen studenthus. Dette bestilles hos kundesenteret, tlf: 22 93 35 00.

På Carl Berner, St.Hanshaugen og Nedre Ullevål 7 studenthus forvaltes utleie av garasjeplasser av OAS’ datterselskap, Urban Boligutleie AS. Ta kontakt med daglig leder Steinar Kristjansson på telefon 22 93 35 00 for mer informasjon og bestilling.

13. Feil og mangler - Jeg har en tett vask på badet mitt. Hvem skal jeg gi beskjed til?

Alle meldinger om ting som er i uorden m√• meldes til v√•r Drift og vedlikeholdsseksjon.¬†Du kan melde feil og mangler via dette skjemaet. ¬†P√• hvert studenthus finnes det ogs√•¬†en postkasse merket ‚ÄĚDrift og vedlikeholdsseksjonen‚ÄĚ. Denne kassen kan benyttes for √• gi meldinger om ting som m√• fikses. Seksjonen kan ogs√• kontaktes p√• f√łlgende e-postadresse: studentboligene@oas.no

Dersom det er reparasjoner som ikke kan vente til neste arbeidsdag (f.eks. vannlekkasjer), innlåsning kan Norsk Vektertjeneste kontaktes utenom våre arbeidstider, tlf: 22 20 70 00. Tjenesten koster kr 800,- dersom du selv er ansvalig for utrykningen.

14. Jeg har låst meg ute. Hvem kan låse opp for meg?

I arbeidstiden kan vår drift- og vedlikeholdsseksjon hjelpe til med innlåsninger. Utenom våre åpningstider må slike henvendelser rettes til Norsk Vektertjeneste  på telefon 22 20 70 00.

15.¬†Jeg har mistet kort/n√łkkel til boligen. Hvor skal jeg henvende meg for √• f√• en ny?

Dersom du har mistet et kort eller en n√łkkel, m√• du kontakte¬†kundesenteret i √•pningstiden for √• f√• utlevert nye n√łkler/kort. Legitimasjon m√• fremvises.¬† Leietaker belastes med kr. 300 pr tapt n√łkkel/kort. Dette faktureres p√• en senere husleie. Dersom du finner igjen en n√łkkel/kort som tidligere har v√¶rt meldt tapt og returnerer dette, vil du f√• refundert kr. 200.¬† Dette gjelder ikke dersom utflytting har funnet sted.

Utenom v√•r arbeidstid kan du ringe Norsk Vektertjeneste for √• bli l√•st inn og for √• f√• nytt n√łkkelkort. Utrykningen koster kr. 800,- og kort kr 300,- pr. stk.

16.¬†Kan jeg r√łyke p√• hybelen min?

Det er tillatt √• r√łyke inne p√• sin egen enhet, men ikke p√• fellesarealer. OAS har forel√łpig ingen egne r√łykfrie etasjer eller studenthus, men har planer om √• innf√łre det.

17.¬†Naboen min spiller h√ły musikk. Hvem kan jeg klage til?

I f√łrste omgang vil vi be deg om √• ta dette opp med naboen din p√• en fin m√•te. Dersom dette ikke nytter, kan du ta kontakt med husverten p√• ditt studenthus som er behjelpelig i slike saker. Hvis heller ikke dette hjelper, kan du sende en skriftlig klage til¬†kundesenteret.

18.¬†M√• jeg ordne med lysp√¶rer, sikringer og batteri til r√łykvarsleren selv?

Dette skal v√¶re i orden n√•r du flytter inn. Dersom lysp√¶rer, sikringer eller batteri m√• byttes mens du bor, er det du selv som er ansvarlig for √• bytte dette inne p√• din egen enhet. Trenger du spesialp√¶rer som du ikke f√•r tak i selv, kan du sende en e-post til studentboligene@oas.no s√•¬†forteller vi deg hvor du kan kj√łpe disse¬†.

19.  Når forfaller husleia?

Husleien forfaller forskuddsvis den 1. hver måned.

20. Når får jeg tilsendt husleiegiro?

Giroene blir¬†levert ut ca den 15.-20. i¬†m√•neden f√łr forfall.

21. Jeg er ikke på studentboligen for tiden. Kan jeg få giroen tilsendt til en annen adresse?

Giroene til alle v√•re leietakere blir lagt direkte i postkassene p√• studenthusene. De blir alts√• ikke sendt med Posten. Dersom du ikke er p√• studenthuset kan du g√• inn p√• "din side" p√• www.oas.no/Boligtorget og finne kontonummer, kidnummer og bel√łp der.

22. Kan jeg få betalingsutsettelse?

Dersom du √łnsker betalingsutsettelse, vennligst ta kontakt med √łkonomiavdelingen for √• avtale dette. Det kan gis betalingsutsettelser p√• opptil 14 dager.

23. Kan jeg betale husleien med e-faktura?

Ja, det kan du. Logg deg inn i din nettbank og velg OAS studentboliger blant eFaktura-tilbydere.

24.  Hvor lang er oppsigelsestiden?

Oppsigelsestiden er 2 måneder. Vi har oppsigelser både fra den 1. og den 15. i hver måned.

25. Hvordan kan jeg sende en oppsigelse?

Oppsigelsen m√• v√¶re skriftlig og inneholde leietakers signatur. Vi godtar derfor ikke oppsigelser via e-post. Du kan enten skrive en oppsigelse selv eller sp√łrre etter v√•rt oppsigelsesskjema. Oppsigelsen m√• v√¶re oss i hende innen den 1. eller 15. Oppsigelser som mottas etter disse datoene vil bli registrert fra neste periode.

Husk å opplyse om din nye adresse og kontonummer i oppsigelsen din. Dette trenger vi når vi skal tilbakebetale depositumet etter endt leieforhold.

26. Når får jeg depositumet tilbake?

Tilbakebetaling av depositum skjer s√• raskt som mulig etter kontraktsutl√łp. Vanligvis tar det ca¬†4 uker √• tilbakebetale alle depositum, avhengig av hvor mange som flytter ut samtidig.

27. Får jeg renter på depositumet?

Det utbetales ikke renter på depositumet. Se kontraktens punkt 6.

28.¬†Kan jeg ha overnattingsbes√łk/gjester p√• min hybel?

Du kan ha gjester boende i maks en uke.

29. Kan jeg fremleie boligen min?

Du kan s√łke om fremleie av boligen i maks 6 m√•neder. Dette kan ikke skje de 2 f√łrste eller de 2 siste m√•nedene av leieforholdet. Du er selv ansvarlig for √• finne frem til en fremleietaker, og fremleietakeren m√• v√¶re student. Et eget s√łknadsskjema m√• sendes til OAS sammen med kopi av fremleietakerens studentkort. S√łknaden m√• innvilges f√łr fremleien kan begynne. Husk ogs√• at det er du som leietaker som er ansvarlig for at husleie blir betalt til rett tid.

30.  Kan jeg beholde hybelen om sommeren?

Ja, du kan bo i boligen over sommeren. Avslutter du studiene dine om v√•ren kan du s√łke om forlengelse av kontrakten til 14.8. Dersom du skal fortsette studiene dine ogs√• neste √•r, kan du s√łke om forlengelse av kontrakten s√• lenge du studerer.

31.  Kan jeg bytte bolig internt i OAS?

Det er mulig √• s√łke om intern overflytting til en annen bolig hos OAS. S√łknadsskjema for dette kan du f√• ved √• henvende deg til kundesenteret. S√łknader kan mottas hele √•ret, men i perioden 1.7 til 15.9 prioriteres ikke interne overflyttinger. Ved internflytting fra en bolig til en annen betaler du for den nye boligen fra kontraktsstart, og for den gamle boligen frem til du leverer n√łklene til denne.

32.¬† Hvordan kan jeg forlenge min leiekontrakt? N√•r m√• jeg s√łke?

Informasjon om hvordan du skal g√• fram for √• forlenge kontrakten din sendes ut til alle v√•re leietakere i april hvert √•r. Dersom du √łnsker √• forlenge kontrakten m√• du s√łke om dette f√łr 1. mai. S√łknadene behandles fortl√łpende etter hvert som de kommer inn. Siste frist for signering av den nye leiekontrakten er 1. juni. Dette vil du f√• ytterligere informasjon om i l√łpet av april.

33.¬† Hva gj√łr en husvert?

Husvertens viktigste oppgaver er √• opps√łke og rettlede nye beboere, informere om forholdene p√• studenthuset, megle i beboerkonflikter, st√• for utl√•n av strykejern, st√łvsugere, gjestesenger etc., utleie av fellesrom, samt arrangere ulike fellesarrangement for beboerne. M√•let med ordningen er √• forbedre det sosiale bomilj√łet p√• studenthusene samt styrke informasjonen mellom beboere og administrasjonen - med andre ord v√¶re en bidragsyter til et godt bomilj√ł.

34.  Hvordan kan jeg bli husvert?

S√łknad med CV sendes til boligleder Unn Helle ( unn.helle@oas.no). Les ogs√•¬†her for mer informasjon om arbeidstid, l√łnn og v√•re forventinger til deg. Har du sp√łrsm√•l, kan Unn Helle kontaktes p√• telefon 22¬†06 66 60.

35. Hvem er husvert på mitt studenthus?

Oppslag om hvem som er husvert skal finnes på oppslagstavlene rundt om på de forskjellige studenthusene. Vi har også lagt ut en oversikt her. 


23. april 2008 13:18

Meningsmåling
Eksamensnerver
Vet du at du kan ta kontakt med OAS psykolog- og rŚdgivertjeneste hvis du sliter med eksamensnerver?

Ja
Nei

(Se resultatene)

Tilknyttede h√łgskoler