Nyhetsbrev
Lyst til å holde deg oppdatert?
Få tilsendt OAS nyhetsbrev
H√łgskole:
E-post:

10 rŚd til eksamenstiden

10 rŚd til eksamenstiden

Eksamensperioden er her og vi Ýnsker Ś gi ti rŚd som kan hjelpe deg!

-¬†Lag en leseplan!¬†Ikke utsett lesingen. √Ö lese litt hver dag over en lengre periode gir bedre resultat enn √• pugge mye p√• kort tid. F√• oversikt over hva du b√łr lese, og fordel dette over dagene frem mot eksamen. Leseplanen b√łr v√¶re realistisk. Dersom du har kort tid frem mot eksamen b√łr du skaffe deg oversikt over hva som er viktigst √• kunne. Her kan tidligere gitte eksamensoppgaver og forelesningsnotater v√¶re til hjelp. Fokuser p√• de store linjene fremfor detaljkunnskap.

- Tenk igjennom det du har lest!¬†I stedet for √• ta inn mer og mer b√łr man stoppe opp og tenke litt. Dette er en god m√•te √• forsikre seg om at man har forst√•tt og husker det man har lest p√•. √Ö tenke gjennom materialet man har lest kort tid etter at man har lest det gj√łr ogs√• at det fester seg bedre i hukommelsen. G√• for eksempel sm√• turer mellom lese√łkter hvor du fors√łker √• repetere det du har lest.

- Ta deg pauser!¬†Hjernen trenger pauser hvor det fokuseres vekk fra eksamen. Organiser dagen i lese√łkter med pauser mellom hver √łkt. Planlegg n√•r du skal starte og avslutte lesingen hver dag, og bel√łnn deg selv etter endt lesedag med √• gj√łre noe hyggelig, - noe som f√•r deg til √• fokusere bort fra eksamen.

- Fors√łk √• f√• nok s√łvn!¬†S√łvn er viktig for at hjernen skal kunne fungere optimalt. S√łvn gj√łr bl.a. at det man har lest fester seg bedre i hukommelsen. S√łvnen kan bli forstyrret n√•r eksamensnervene melder seg. For √• f√• sove bedre i tiden f√łr eksamen, fors√łk √• legge deg og st√• opp til faste tider, unng√• stimuli som te, kaffe og nikotin sent om kvelden, unng√• hard fysisk aktivitet sent om kvelden, avslutt lesningen i god tid f√łr du skal legge deg, og f√• en rutine med √• roe deg ned f√łr du legger deg hver kveld. Ikke f√• panikk dersom du ikke f√•r sove natten f√łr eksamen. Dersom du har sovet ok i perioden f√łr eksamen, vil du klare deg gjennom eksamen med d√•rlig s√łvn denne natten.

- Spis godt og sunt!¬†√Ö spise riktig er viktig for at hjernen skal fungere p√• topp. Spis en god frokost hver dag, og deretter hver 3.-4. time, s√• holder blodsukkeret seg jevnt. Spis grovbr√łd og rikelig med frukt og gr√łnt. Sjokolade og s√łtsaker gj√łr at blodsukkeret stiger raskt, for s√• √• synke like raskt. Dette kan virke s√łvndyssende. S√łrg for √• f√• i deg godt med v√¶ske. Unng√• √• drikke for mye kaffe. For h√łyt inntak kan forstyrre tankeprosessene og gj√łre deg stresset.

- Prioriter tid sammen med andre! Samvær med dine venner hjelper deg til å fokusere bort fra eksamen, og er viktig for din velvære i eksamensperioden.

- Ha kollokvier!¬†√Ö m√łte andre for √• snakke om pensum gir deg mulighet til √• f√• forklaring p√• det du ellers ville ha brukt mye tid p√• √• forst√• p√• egenh√•nd. Det gir deg ogs√• mulighet til √• f√• kjennskap til hva du egentlig husker av det du har lest, i det du m√• fortelle dette til andre. Kollokvier er ogs√• en fin m√•te √• f√• tilfredsstilt noe av ditt sosiale behov p√•, mens du samtidig forbereder deg til eksamen.

-¬†¬†Ikke dropp treningen for √• f√• bedre tid til √• lese!¬†Trening gir deg overskudd til √• kunne yte bedre, og har positiv innvirkning p√• hum√łr og eksamensnerver. Tren gjerne ute i frisk luft, og gjerne sammen med andre.

- Ta deg fri dagen f√łr eksamen!¬†Det er viktig √• ikke v√¶re helt utslitt n√•r eksamensdagen kommer. Pr√łv √• lage leseplanen slik at du kan ta deg fri dagen f√łr eksamen. Er dette umulig b√łr man i hvert fall ta kvelden fri. Planlegg √• gj√łre noe hyggelig som tar tankene bort fra eksamen, for eksempel √• g√• p√• kino.

- Ikke f√• panikk n√•r eksamensdagen kommer! Tenk positivt! Ikke fokuser p√• det du ikke kan, men gj√łr det beste ut av det du kan.

Lykke til!

Hilsen OAS psykolog- og rådgivningstjeneste

OAS har psykologer og r√•dgivere¬†du kan henvende deg til dersom¬†eksamensstresset f√łles ekstra stort. Les mer her¬†eller skriv til psykraad@oas.no


5. desember 2007 10:42

Meningsmåling
Karrieresenter for alle OAS-studenter:
Har du brukt karrieresenteret ved HiO?

Ja, vśrt pŚ kurs
Ja, blitt veiledet
Ja, har brukt senteret pŚ annen mŚte
Nei, er tidlig i studiene
Nei, tenker ikke pŚ jobb / karriere
Nei, karrieresenteret ligger for langt unna studiestedet mitt
Nei, jeg vet nok om egne jobb- og karrieremuligheter
Nei, jeg har fŚtt jobb
Nei, jeg visste ikke om tilbudet

(Se resultatene)

Tilknyttede h√łgskoler